Széchenyi 2020 - Befektetés a jövőbe

Hasznos tanácsok

Benzin és Dízel gázüzem
Benzin és Dízel gázüzem

A vegyes üzemmel elérhető eredmények számokban:

  1. A diesel üzemanyag-fogyasztás 10-20%-kal csökken
  2. A kipufogógáz kibocsátás csökken az üvegházhatást okozó gázok 40-70%-ával
  3. A motor teljesítménye 10-30%-kal fog nőni
  4. A CO2 (szén-dioxid) kibocsátás 12 %-kal csökken
  5. Az opacitás (fekete-füst) 70,9 %-kal csökken
  6. Az NO (nitrogén-oxid) kibocsátás 30,4 %-kal csökken

A jármű természetesen csak diesel üzemben is működtethető az átalakítás után. Ezt egy üzemmód-kapcsolóval szabályozhatjuk. Az indítás mindig csak a diesel üzemben történik. Ha a motor már jár, és a kapcsoló dieselgáz vegyes üzemre van állítva, akkor kezdődik el a gáz befecskendezése a szívómotorba.

A motor a vegyes üzem hatására nem melegszik, mivel a megnövekedett erő miatt kevesebbet kell dolgoznia. A kipufogógáz hőmérséklete is csökken, hiszen kevesebb (gyakorlatilag nulla) el nem égetett üzemanyag jut a kipufogócsőbe.

A dieselgáz rendszer hivatalosításakor mindig egy átalakítási engedély készül az autóra a gázbeszerelésről,
aminek alapján a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál kettős üzeműre (dieselgáz vegyes üzem) vizsgáztatják le az autót.

A rendszer működésének alapja:

LPG gázt injektálunk a szívótorokba egy kalibrált furaton, fúvókán keresztül gázhalmazállapot formájában,
egy vagy több befecskendező szelep segítségével. Így a jármű egyidejűleg kettős üzemanyaggal fut.
Ezáltal hatékonyabb a motor működése, jobb lesz a motor hatásfoka, csökken a dieselüzemanyag-fogyasztás
és annak költsége. A kettős rendszer nem módosítja a motor, vagy más emissziósrendszerek működését.
Ez a gáz-levegő elegy jut be a motorba, ahol elég 95-99%-os hatásfokkal.

Az indítás csak diesel üzemben történik, ha a motor és a jármű elindul, és a kapcsoló vegyes üzemmódban van, a gáz ECU ellenőrzi a gáz befecskendezés elindításához szükséges feltételeket, amennyiben megfelel, zöld utat ad a gáz útjának, és vegyes üzemmódban megy a Diesel-Gáz Motor.
Gázelektronika (ECU) kiszámítja azt a pillanatnyi aktuális gáz mennyiséget, melyet a rendszer a szívótorokba juttat a beállított paraméterektől függően. A befecskendezett gáz mennyiségét tudjuk változtatni akár menetközben is (beállítás kérdése az egész, a saját kifejlesztésű szoftverünk tudja).
A rendszer nem adagol gáz üzemanyagot alapjáraton, teljes terhelésen, illetve motorfék üzemben. A rendszer egyszerűen ki- és bekapcsolható egy gombnyomással a vezető által, avagy saját magától is visszaáll diesel üzemre, ha a gázrendszer valamiért nem áll rendelkezésre, vagy a szerviz időtartam kifutott és nem vittük el a járművet a felülvizsgálatra. Ha a gáz kifogy, teljesítmény csökkenést érzékelünk, a dízeladagolás változatlanul hagyása mellett a motor csak dízel üzemben fut.

Az átalakítás lényege, hogy semmiféle motorikus átalakításra nincsen szükség, nem nyúlunk bele a motorba és az elektronikába sem. Bármikor gond nélkül eltávolítható, és az eredeti állapot visszaállítható.
A rendszer működése a gépjármű eredeti vezérléstől nem függ. Az új (második) vezérlő rendszer előre beállított gyári értékekkel van ellátva. A beállítás utólag is, a kívánalmaknak megfelelően (szoftver útján) változtathatóak (finombeállítás igény szerint).

Amit mindenképpen hasznos tudni:

  • A motor nem működik kizárólag LPG gázzal. Vagy csak diesel üzemanyag meghajtással, vagy vegyes üzemben működik az átalakítás után.
  • A részecske kibocsátás gyakorlatilag azért szűnik meg dieselgáz üzemben, mert a képződő korom a gáz hatására
    még a motortérben elég - ezáltal nő a motor hatásfoka és teljesítménye.
  • A tökéletes égés következtében a motor járása csendesebb lesz.
  • Computer által vezérelt gázfúvóka juttatja a szívócsonkba a gázt, közvetlenül a turbó után.
  • A tökéletes égés következtében a motorolaj nem kormozódik, ezért egy olajcsere periódus alatt, hosszabb időt fut jó minőségű olajban.
  • Az átalakításhoz általában az üzemanyagtartály térfogatának 1/3 részének megfelelő méretű gáztartályra lesz szükség.
  • A tankolás hagyományos LPG kutaknál történik, ugyanúgy, mint a benzines autóknál.
  • Ha elfogy a gáz, vagy a gáz computer bármilyen hibát észlel, akkor leáll a gázadagolás és a jármű tovább fut diesel üzemben. Ezt a computer egy sípoló hanggal jelzi.
  • Bármilyen diesel motorhoz beszerelhető a gázüzem, kezdve a bowdenes kialakítástól, egészen a commonrail rendszerekig, vagy az Euro IV-ig. Euro IV-től a fejlesztés folymatos, érdeklődjön munkatársainknál.
  • A motor teljesítménye megnő. Ezt a gyakorlatban úgy érzékelhetjük, hogy "nem kell akkora gázt nyomni neki", a motor könnyedebben viszi a terhet.
Letölthető állományok
vissza
Széchenyi 2020 - Befektetés a jövőbe
© IntroWeb | 2017 - Weboldal készítés, SEO